torsdag 30. mars 2017

Havet og plastmysteriet Tobias Edition

God dag bloggen!

Klassen min har sett en kortfilm om plast I I havet og jeg tenkte at jeg skulle fortelle dere litt om den.
"Havet og plastmysteriet" er en dokumentar som forteller og viser oss om plast I de store verdenshavene og hva slags effekt/virkning det har på miljøet I havet. Jeg ble litt sjokkert når jeg fant ut hvor mye plast blir kastet I havet hvert år. Det er enda mer sjokkerende hvor mye plast som havnet I havet hvert minutt. Nemlig hele 15 tonn plastikk! Forskere har forsket mye på dette og funnet ut at det er 50 milliarder plastbiter på havorflaten.
Tittel: Bilderesultat for gyre

Halvparten av all plasten havner I 5 omrdåder som blir kalt for havvirvler. Det finnes to av dem I stillehavet. En I nord og en I sør. Det er en I indiahavet og det finnes også to av dem I det nordlige og sørlige atlanterhavet.
Den største lagringsplassen for såkalt mikroplast er I havisen. Mikroplast er små plastbiter som har blitt brutt ned av havet, sollys og forskjellige havdyr. Mikroplast er all plast som er mindre enn 5 mm.

Plastforbruket vårt har også økt betraktelig fra 1,5 millioner tonn plastikk I 1950 til 300 millioner tonn I 2010! Dokumentaren har fått meg til å tenke på å kaste mindre plast og resirkulere mer. Jeg likte den også fordi den gjorde meg mer bevvist på all forurensningen som foregår hver dag.


-Tobias

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar